אימון למתחילים: מדוע חשוב להתחיל בבסיס?

אחד הכללים החשובים ביותר בפעילות גופנית, היא היכולת שלנו לבנות תוכנית אימון מדורגת. זו הסיבה שמתאמנים מתחילים חייבים להתחיל מהבסיס ולא יכולים להתחיל ולהתאמן, כמו מי שיש לו ניסיון בתחום. גם אם זה אומר שהאימונים הראשונים יכולים להיות משעממים, איטיים, ולא בהכרח יציגו אתגר משמעותי, הרי שיש להם חשיבות.

כל מתאמן, בכל תחום צריך לבנות לעצמו בסיס, מכאן והלאה הוא יוכל להתפתח בצורות שונות על מנת להשיג את המטרות שלו. זה נכון הן בקרב מתאמנים שמבקשים להוריד במשקל, וזה נכון בקרב מתאמנים שמבקשים לחטב את גופם ולעלות מסת שריר, וזה בוודאי נכון במתאמנים במקצועות ספורט ספציפיים, כמו למשל ריצה, שחייה, רוכבי אופניים ועוד. בין אם מדובר בחובבים ובין אם מדובר במקצועיים, הבסיס הוא חיוני להמשך הדרך.

לפני שנסביר את החשיבות של הבסיס באימון למתחילים, צריך לומר, זה נכון לא רק בקרב מתאמנים מתחילים אלא אפילו בקרב מתאמנים ותיקים שמכוונים למטרה מסוימת. למשל, מתאמן חובב שמתכונן למרתון, תוכנית האימונים שלו מתחילה מיצירת בסיס, עליה הוא מתחיל לבנות את תוכנית האימונים ליעד עצמו. גם אם הוא עשה בעבר מרתונים ורץ מרחקים ארוכים, לפני שהוא נכנס לתוכנית אימונים קפדנית הוא יוצר לעצמו בסיס, בשביל שיהיה לו קל יותר להיכנס אליה.

מה החשיבות של בסיס באימון למתחילים

בראש ובראשונה לייצר יכולות פיזיולוגיות בשביל לבצע פעולות קשות יותר בעתיד. אי אפשר להרים מאה קילו, אם לא התנסינו קודם במשקלים נמוכים יותר, באותה מידה אי אפשר לרוץ עשרים ק"מ אם לא רצנו קילומטרים בודדים קודם לכן. הבסיס מאפשר לנו לייצר את היכולות ובכל פעם לעלות את רמת הקושי.

שנית, הבסיס מאפשר לנו לייצר את האתגר המנטאלי אשר ימשוך אותנו כל הזמן קדימה. אחת הבעיות של מתאמנים שלא מקפידים על בסיס נכון, זה שהם רצים יותר מדי מהר בהתחלה ונשברים. אם בונים בסיס בצורה נכונה, אז עם הזמן אפשר להתקדם לאט לאט על המטרה. לא רק הגוף מעוניין בכך, גם הראש. בכל מקצוע ספורט, יש חשיבות עצומה ליכולת של הראש להיות בתוך העניין. אם אנחנו נעשה את התוכנית מהר מדי וללא בסיס, מהר מאוד נישבר.

שלישית, הבסיס מכין אותנו נפשית להמשך. למשל, אם אנחנו רצים 5 ק"מ, אז פעם הבאה כשנרוץ 7 ק"מ, זה כבר יהיה לנו הרבה יותר קל, הרבה יותר ברור, אנחנו נדע למה לצפות, איך להכין את עצמנו ועוד. בכל שלב אנחנו נדע איך להתקדם האלה. שוב, זה חשוב פיזית וגם מנטאלית. ארבע, בהיבט הפיזיולוגי יש חשיבות לבסיס וזו בנייה הדרגתית של השרירים. אם אנחנו נעמיס עליהם יותר מדי בהתחלה, נפצע ונגרום לעצמנו נזק. אם נעבוד נכון, נגיע למטרה שלנו.

עשינו לכם חשק להתחיל להזיע? השאירו פרטים ונחזור אליכם עם הצעה משתלמת!​